A fogyasztók környezettudatos vállalatokat szeretnének

A magyar fogyasztók túlnyomó többsége előnyben részesíti a fenntarthatóságra törekvő vállaltokat, illetve a zöld termékeket vásárlásaik során, derül ki az Ernst & Young által publikált kutatásból.

Azok az idők, amikor a fogyasztók szigorúan csak az ár alapján döntöttek a vásárlásaik során, elmúltak. A mai fogyasztók sokkal igényesebbek, körültekintőbbek és tudatosabbak, valamint döntő többségük előnyben részesíti a környezettudatosan működő gyártócégeket és azok termékeit.

Nem véletlen, hogy egy frissen megjelentetett kutatás alapján- amelyet a Nestlé Hungária és az NRC közösen végzett, illetve amely a teljes felnőtt korú lakosságot reprezentálja (a megkérdezettek életkora 18-79 év)- elmondható, hogy hazánkban az emberek 53 százaléka törekszik a fenntarthatóságra az élet minden egyes területén. Figyelembe véve a környeztet tudatosság népszerűségének növekedését akár az Európai Unióban, vagy globálisan, akár hátra is dőlhetnének az olyan környezetvédelemmel foglalkozó szervezetek, mint a Carbonline. A munka azonban még koránt sem fejeződött be. A tudatos fogyasztók hisznek abban, hogy az emberiség képes megfordítani azt a kialakult helyzetet, melyet ma klímaválságnak hívunk.

Fontos tisztázni, hogy a magyar emberek tudják és el is várják, hogy a vállalatok és a márkák kulcsszerepet játszanak a klímatörekvések elérésében. Ha márkája nem segíti fogyasztóit környezeti és társadalmi lábnyomuk csökkentésében, akkor fennáll annak a veszélye, hogy 88 százalékuknak csalódást okoz, derül ki a bejegyzés elején említett felmérésekből. Nem mellesleg a gazdasági szervezeteknek mindig is aktívan részt kellene venniük a társadalmi felelősség vállalás területén, főleg a 21. században, most amikor soha nem látott befolyással bírnak.

Az aktualitás kedvéért, például a Superbowl hirdetési szünetei tele vannak újkori problémákat megoldani kívánó üzenetekkel. A legdrágább hirdetési felületeket csak a legnagyobb vezető vállalatok tudják megfizetni és a világ legnézettebb reklámjain keresztül bizonyítani, hogy az általuk képviselt eszmék, illetve szellemesség mennyire igazodik a millenniumi évek új környezetvédelmi és szociális törekvéseihez.

Az aktuális helyzet, vagyis a pandémia következtében, azonban sok fogyasztó árérzékenyé vált, ennek ellenére az emberek 64 százaléka továbbra is előnyben részesíti a fenntartható termékeket vásárlásai során, de minden második válaszadó jobban oda is figyel költéseire, mint a válság előtt. Jól érzékelhető, hogy a fizetőképes vásárlók döntéseiket nem csak és kizárólag a termék árának figyelembevételével hozzák meg – érzelmi alapon is motiváltak. Kiváló példa erre, hogy a „Fairtrade” címkével ellátott, ezáltal többletértékkel rendelkező termékek kereskedelme világviszonylatban dinamikusan nő – 2018-ban már a 9,8 milliárd eurós értéket is meghaladta.

A Carbonline álláspontja alapján, a vásárlókért folytatott egyre durvább piaci versenyben egy környezetvédelmi címkével rendelkező termék látványosan kiemelkedik a polcokon lévő többi hasonló, de tanúsítvánnyal nem rendelkező termék közül.

Összegzésül elmondható, hogy az elmúlt években a fenntartható életmód elengedhetetlenné vált a fogyasztók számára, a vírus által hozott válság ellenére is. Ami viszont drasztikusan változott, hogy a karbonsemlegesség és a fenntarthatóság témakörében egyre gyakrabban látnak napvilágot olyan tanulmányok, amelyek meggyőzően reprezentálják a fogyasztói magatartás megváltozását és preferenciáját az olyan vállalatok iránt, amelyek a környezetünk fenntarthatósága érdekében elkötelezettek. Ennek tükrében, napjainkban egy vállalkozás versenyképességének fenntartása az emisszió csökkentése, illetve a karbonsemlegesség elérése nélkül szinte lehetetlen.

Vissza